Islamic Branding and Marketing: Creating A Global Islamic Business

کد خبر: 50282 چهارشنبه 12 تیر 1392 - 15:1
Islamic Branding and Marketing: Creating A Global Islamic Business

ناشر: جان وایلی و پسران

شابک: 6-82539-470-0-978

تعداد صفحات: 256 صفحه

تاریخ انتشار: ژانویه 2011

قیمت: 27.60 یورو

این کتاب با ذکر این نکته که مسلمانان جهان حدود 25% از جمعیت جهان را تشکیل داده ­اند و نه تنها در خاورمیانه بلکه در سرتاسر جهان از هند تا چین، از فرانسه تا ژاپن حضور ملموسی دارند، به این مسئله اشاره می­کند که در اواخر دهه 1980 این نام­های تجاری غربی بودند که به موفقیت­های چشمگیری دست یافتند و در دهه 1990 نام­های تجاری کشورهای آسیایی چون کره جنوبی، چین، سنگاپور و هند رشد قابل توجهی در ابعاد منطقه­ای و نیز جهانی از آن خود کرده­اند. به نظر نویسنده با توجه به سیر صعودی بازارهای مالی اسلامی و نیروهای بالقوه جمعیت مسلمانان در جهان، موج بعدی رشد و موفقیت نام­های تجاری در جهان متعلق به کشورهای اسلامی خواهد بود. احساس خطر از نفوذ گسترده نام­های تجاری غربی در بازار مسلمانان، پذیرش عمومی این مطلب که بایستی به نفت به عنوان یک منبع فناپذیر تکیه کمتری نمود و نیز گسترش چشمگیر بازارها و خدمات مالی اسلامی از جمله عواملی می­باشد که این پیش­بینی را قوت می­بخشد. البته منطبق نبودن برخی از محصولات غربی مانند گروهی از محصولات غذایی، نوشیدنی ­ها و کالاهای دارویی- بهداشتی با معیارها و ارزش­های اسلامی، میل به کسب جایگاهی استراتژیک در بازار کالا و خدمات جهانی و همچنین رشد سطح سواد و دانش در کشورهای اسلامی از  مجموعه عواملی است که موجب افزایش رغبت و انگیزه این جوامع برای دستیابی به این مطلوب شده است. مطالعه این کتاب دید جامع و مناسبی از وضعیت نام­های تجاری و بازاریابی در کشورهای اسلامی نسبت به دیگر کشورهای جهان ارائه نموده و به صورت تکنیکی عوامل موفقیت و رشد یک نام تجاری اسلامی را تشریح می­ نماید.
این کتاب در شش فصل تنظیم شده است. فصل اول به بازارهای اسلامی پرداخته و ضمن معرفی ساختار بازار کسب و کار اسلامی به برخی از مطرح­ترین نام­های تجاری محصولات اسلامی و مشهورترین شرکت­های اسلامی اشاره نموده است و در انتهای فصل به علل قرار نگرفتن نام­های تجاری اسلامی در رتبه­بندی­های جهانی می­پردازد. در فصل دوم به مفاهیم کلیدی علامت­گذاری تجاری و بازاریابی اسلامی پرداخته می­شود. در این فصل در ابتدا برخی مفاهیم اقتصاد اسلامی چون انفاق، سعادت، ربا، عدالت و... اشاره داشته و در ادامه موضوع علامت­گذاری تجاری و بازاریابی اسلامی، سابقه، الزامات و ویژگی­های آن را مورد بحث و بررسی قرار می­دهد. در فصل سوم به اصول علامت­گذاری تجاری و بازاریابی توجه می­شود. در این فصل به چیستی و چگونگی موفقیت و گسترش یک نام تجاری پرداخته شده و عوامل موثر در این کامیابی چون شناخت بازارها، شناسایی مشتریان، مدیریت هدفمند و ... را مطرح می­نماید. فصل چهارم به فرصت­های استراتژیک برای علامت­گذاری تجاری و بازاریابی اسلامی توجه می­نماید. چگونگی ساخت یک نام تجاری، تجربه کشورهای موفق در این زمینه، چگونگی بهره­گیری از این تجارب برای یک کشور اسلامی و همچنین تمرکز بر بازاریابی اسلامی در مباحثی چون مالیه، آموزش، تفریحات، محصولات دارویی- بهداشتی و محصولات مورد استفاده زنان از دیگر مباحث مطرح شده در این فصل است. در انتهای این فصل به علامت­گذاری تجاری و بازاریابی اسلامی بطور دیجیتال و از طریق اینترنت اشاره می­شود. در فصل پنجم چالش­های پیش روی کشورهای اسلامی در این موضوع به بحث گذاشته شده و در فصل پایانی عوامل کلیدی موفقیت و رشد نام­های تجاری اسلامی بیان می ­شود.

صفحه تازه های نشر