ناشر: جان وایلی و پسران
شابک: 6-82539-470-0-978
تعداد صفحات: 256 صفحه
تاریخ انتشار: ژانویه 2011
قیمت: 27.60 یورو
این کتاب با ذکر این نکته که مسلمانان جهان حدود 25% از جمعیت جهان را تشکیل داده اند و نه تنها در خاورمیانه بلکه در سرتاسر جهان از هند تا چین، از فرانسه تا ژاپن حضور ملموسی دارند، به این مسئله اشاره میکند که در اواخر دهه 1980 این نامهای تجاری غربی بودند که به موفقیتهای چشمگیری دست یافتند و در دهه 1990 نامهای تجاری کشورهای آسیایی چون کره جنوبی، چین، سنگاپور و هند رشد قابل توجهی در ابعاد منطقهای و نیز جهانی از آن خود کردهاند. به نظر نویسنده با توجه به سیر صعودی بازارهای مالی اسلامی و نیروهای بالقوه جمعیت مسلمانان در جهان، موج بعدی رشد و موفقیت نامهای تجاری در جهان متعلق به کشورهای اسلامی خواهد بود. احساس خطر از نفوذ گسترده نامهای تجاری غربی در بازار مسلمانان، پذیرش عمومی این مطلب که بایستی به نفت به عنوان یک منبع فناپذیر تکیه کمتری نمود و نیز گسترش چشمگیر بازارها و خدمات مالی اسلامی از جمله عواملی میباشد که این پیشبینی را قوت میبخشد. البته منطبق نبودن برخی از محصولات غربی مانند گروهی از محصولات غذایی، نوشیدنی ها و کالاهای دارویی- بهداشتی با معیارها و ارزشهای اسلامی، میل به کسب جایگاهی استراتژیک در بازار کالا و خدمات جهانی و همچنین رشد سطح سواد و دانش در کشورهای اسلامی از مجموعه عواملی است که موجب افزایش رغبت و انگیزه این جوامع برای دستیابی به این مطلوب شده است. مطالعه این کتاب دید جامع و مناسبی از وضعیت نامهای تجاری و بازاریابی در کشورهای اسلامی نسبت به دیگر کشورهای جهان ارائه نموده و به صورت تکنیکی عوامل موفقیت و رشد یک نام تجاری اسلامی را تشریح می نماید.
این کتاب در شش فصل تنظیم شده است. فصل اول به بازارهای اسلامی پرداخته و ضمن معرفی ساختار بازار کسب و کار اسلامی به برخی از مطرحترین نامهای تجاری محصولات اسلامی و مشهورترین شرکتهای اسلامی اشاره نموده است و در انتهای فصل به علل قرار نگرفتن نامهای تجاری اسلامی در رتبهبندیهای جهانی میپردازد. در فصل دوم به مفاهیم کلیدی علامتگذاری تجاری و بازاریابی اسلامی پرداخته میشود. در این فصل در ابتدا برخی مفاهیم اقتصاد اسلامی چون انفاق، سعادت، ربا، عدالت و... اشاره داشته و در ادامه موضوع علامتگذاری تجاری و بازاریابی اسلامی، سابقه، الزامات و ویژگیهای آن را مورد بحث و بررسی قرار میدهد. در فصل سوم به اصول علامتگذاری تجاری و بازاریابی توجه میشود. در این فصل به چیستی و چگونگی موفقیت و گسترش یک نام تجاری پرداخته شده و عوامل موثر در این کامیابی چون شناخت بازارها، شناسایی مشتریان، مدیریت هدفمند و ... را مطرح مینماید. فصل چهارم به فرصتهای استراتژیک برای علامتگذاری تجاری و بازاریابی اسلامی توجه مینماید. چگونگی ساخت یک نام تجاری، تجربه کشورهای موفق در این زمینه، چگونگی بهرهگیری از این تجارب برای یک کشور اسلامی و همچنین تمرکز بر بازاریابی اسلامی در مباحثی چون مالیه، آموزش، تفریحات، محصولات دارویی- بهداشتی و محصولات مورد استفاده زنان از دیگر مباحث مطرح شده در این فصل است. در انتهای این فصل به علامتگذاری تجاری و بازاریابی اسلامی بطور دیجیتال و از طریق اینترنت اشاره میشود. در فصل پنجم چالشهای پیش روی کشورهای اسلامی در این موضوع به بحث گذاشته شده و در فصل پایانی عوامل کلیدی موفقیت و رشد نامهای تجاری اسلامی بیان می شود.
صفحه تازه های نشر