محمدحسین حسینزاده بحرینی در حاشیه نشست علنی امروز (یکشنبه، 30 خرداد) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در خصوص طرح بانکداری بدون ربا گفت: یکی از کارهای خوب مجلس نهم که پیشرفت کرد رسیدگی به طرح عملیات بانکی بدون ربا بود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: در جمهوری اسلامی ایران در خصوص بانکداری در سال 51 قانون پولی و بانکی مصوب شده و در سال 62 نیز قانون عملیات بانکداری بدون ربا به تصویب رسیده که عمر این قوانین مالی به ترتیب 44 و 33 سال است و فرسوده شدند و نیاز به بازنگری دارند.
حسین زاده بحرینی افزود: باید پذیرفت تکنولوژیهای بانکداری در دنیا متحول شده و امروزه با سال 52 تفاوت اساسی در نحوه بانکداری وجود دارد بنابراین کارهای جدی در خصوص اصلاح قوانین صورت گرفته است.
وی گفت: با دستور دکتر لاریجانی کمیته بازنگری در قوانین بانکداری تشکیل شد که محصول فعالیتهای آن طرح یک فوریتی در این خصوص بود که به تصویب مجلس رسید و در کمیسیون اقتصادی مصوب شد و در ماههای پایانی فعالیت مجلس نهم در کارگروه این موضوع نهایی و گزارش آماده ارائه به صحن شد و با توجه به کمبود وقت مجلس موافقت کرد طرح مذکور به صورت اصل 85 بررسی شود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: به دلیل کمبود وقت و اینکه در جلسات پایانی کمیسیون اقتصادی در مجلس نهم حدنصاب اعضا برای بررسی طرح کفایت نمیکرد بررسی طرح مذکور به مجلس دهم موکول شد. در شروع به کار مجلس دهم بالغ بر 230 نماینده طرح عملیات بانکی بدون ربا را بررسی کردند و با توجه به استقبال بالای نمایندگان پیش بینی میشود تا طرح به زودی در صحن علنی بررسی نهایی شود.
حسین زاده بحرینی گفت: زمان بررسی طرح بانکداری بدون ربا رئیس بانک مرکزی تقاضای مهلت یک ماهه برای ارائه لایحه در این رابطه از سوی دولت کرد اما با وجود گذشت یک سال و یک ماه همچین لایحهای به مجلس ارائه نشد.
وی ادامه داد: کارگروه مجلس در خصوص عملیات بانکداری بدون ربا بررسیهای لازم را در خصوص طرح انجام داده اما به صورت جدی از دولت درخواست میشود لایحه را به مجلس تقدیم کند به دلیل اینکه این کار مهم باید با مشارکت مجلس، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دولت انجام شود البته در این رابطه 90 درصد اشتراک نظر بین این لایحه و طرح دولت وجود دارد اما اگر لایحه به مجلس ارائه شود کمیسیون اقتصادی میتواند با لحاظ نقاط ضعف و قوت موضوع را رو به جلو پیش ببرد.
حسین زاده بحرینی در خصوص سرفصلهای طرح بانکداری بدون ربا گفت: طرح مذکور براساس یک آسیبشناسی نوشته شده و طراحان با توجه به آسیبشناسی گسترده طرح را آماده کردند باید توجه داشت در دهههای اخیر بانکداری و فناوریهای بانکی به شدت متحول شده و به دلیل رکود بانکداری در غرب نظام جدید متقنی توسط غربیها در زمینه بانکداری شروع شده است.
وی افزود: باید توجه داشت بانکداری ایران با بانکداری روز اروپا تفاوت دارد بنابراین با مطالعه دقیق بانکداری پیشرفته روز دنیا که قابل قبول کشور است باید سعی در ساماندهی نظام بانکی کشور کرد.
حسین زاده بحرینی گفت: نظارت در بانکداری کشور ضعیف است اما در بانکداری مدرن نظارتها از درون بانک شروع میشود و حاکمیت شرکتی به نحوی است که جلوی تخلف در نقطه آغاز گرفته میشود، در سالهای اخیر در آییننامههای جدید تا حدی به موضوع حاکمیت شرکتی مطابق با این موضوع دردنیا پرداخته شده است اما کافی نبوده است.
وی ادامه داد: برای اعمال نظارت خوب باید منویات و سیاستگذاری ها اجرایی شود و برای انجام این مهم نیاز به بانکداری مقتدر است در نظام بانکداری کشور خلاء جدی وجود دارد و فاقد یک بانک مرکزی مقتدرهستیم البته منظور رؤسا و مسئولان بانک مرکزی نیستند بلکه مشکل در نظاماتی است که براساس آن کشور اداره میشود و همچنین با توجه به موضوعات مذکور نظارت ها اعمال میشود.
حسین زاده بحرینی گفت: در حال حاضر بانک مرکزی اقتدار کافی ندارد و اگر طرح عملیات بانکی بدون ربا تبدیل به قانون شود بانک مرکزی کشور مقتدر میشود.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیان میشود میزان نقدینگی در کشور بالا است اما واقعیت این است نقدینگی بالا در کشور وجود ندارد و اگر مقایسه کنیم نسبت به کشورهای دیگر این موضوع بالا نیست البته مشکل این است که نقدینگی در آنجایی که باید سرمایهگذاری شود هزینه نشده و بانکداری کشور این هنر را نداشته که نقدینگی را به سمت تولید، اشتغال و کاهش تورم سوق دهد البته در طرح مذکور به این موضوع توجه شده است.
حسین زاده بحرینی افزود: در سالهای اخیر مراجع عالیقدر تقلید نسبت به سیستم بانکی کشور گلایه دارند و اعلام کردهاند مطابق با موازین شرعی نیست که این یک دغدغه است بنابراین نظام بانکی باید به نحوی مهندسی شود که مراجع تقلید آن را تأیید کنند.
وی گفت: طرح عملیات بانکی بدون ربا قبل از ارائه مجلس به مراجع عالیقدر تقلید ارائه شد و دکتر لاریجانی نسخهای از آن را به مقام معظم رهبری و مراجع عالیقدر تقلید تقدیم کرد که نظر برخی از مراجع تقلید در این رابطه گرفته شده و نظر برخی نیز در حال اخذ است و حتی جمعی از مراجع به صراحت طرح را تأیید کردند و اعلام کردهاند که طرح در مجلس تصویب شود البته در صدد گرفتن نظرات نهایی هستیم تا در صورت لزوم تغییرات اعمال شود.
حسین زاده بحرینی افزود: نرخ بهره در کشورهایی که بانکداری ربوی دارند وجود دارد گاهی براساس موازین نشأت گرفته از بازار تعیین میشود و گاهی نیز به صورت دستوری نرخ بهره تعیین میشود اما در بانکداری بدون ربا مفهوم بهره وجود ندارد و باید سود اخذ کرد که به طور طبیعی سپردهگذاران بدون توقع اخذ سود، اقدام به سپردهگذاری نمیکنند.
وی ادامه داد: در برخی از بانکداریها پول به امانت به بانک داده میشود که این در دنیا متعارف است که این روش بانکداری آنگلاساکسون نامیده میشود که براساس آن از مابهالتفاوت سپرده اخذ شده و سود وام ارائه شده بانک منتفع میشود اما امروزه موضوع بانکداری یونیورسال مطرح است که براساس آن ضمن فعالیت در بازار پول در بخش واقعی نیز فعالیت انجام میشود یعنی جمع بازار و پول و سرمایه لحاظ میشود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: کار بانک سرمایهگذاری خرید و فروش اوراق بهادار تحت نظام بانکی است و اگر بخواهیم به سمت بانکداری اسلامی پیش برویم که البته باید انجام شود تلاش شده است که از بانکداری آنگلاساکسون رها شویم و به دنبال بانکداری یونیورسال نزدیک شویم و ساز و کار بازار سرمایه در این رابطه در طرح مذکور دیده شده است.
منبع: خبرگزاری خانه ملت