رسول بخشی دستجردی، عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان، در با اشاره به اتمام اصلاحات مربوط به قانون عملیات بانکی بدون ربا و تصویب یک فوریت طرح اصلاح این قانون در مجلس اظهار کرد: اگر بنده به عنوان شخصی که در زمینه مسائل پولی و بانکی با تأکید بر موضوعات مربوط به اقتصاد اسلامی دارای تخصص هستم، بخواهم رُک و پوستکنده صحبت کنم باید بگویم این پیشنویس جدید، یک پیشنویس مبتنی بر یک عملیات بانکی کاملا ربوی است.
پیشنویس قانون جدید بانکداری بدون ربا قرابتی با اقتصاد اسلامی ندارد.
وی افزود: پیشنویسی که بنده مشاهده کردم هیچ قرابتی با اصول مسلم اقتصاد اسلامی ندارد و با این پیشنویس، نه تنها ربا در نظام بانکی از بین نمیرود بلکه ربوی بودن آن هم تقویت میشود و اتفاقا در اینجا به برخی از مسائلی که در اقتصاد سرمایهداری مورد تأکید قرار گرفتهاند، صحه گذاشته شده است که کاملا با اصول اقتصاد اسلامی در تضاد است.
بخشی ادامه داد: بانکداری توصیه شده در این الگو، یک بانکداری کاملا ربوی است و احتمالا این آقایانی که این پیشنویس را طراحی کردهاند ممکن است به اندازه کافی از واقعیات اقتصاد سرمایهداری اطلاع نداشته باشند و هنگامیکه قانونی بدون اطلاع از اقتصاد سرمایهداری، نوشته و تصویب میشود نتیجهاش این خواهد شد که همان چیزهایی که در اقتصاد سرمایهداری اصل است را به عنوان اقتصاد اسلامی جا میزنیم.
خلق پول وجود ربا در نظام بانکی را افزایش میدهد
عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: نظام بانکداری موجود حتی مورد نقد علمای سرمایهداری و یهودی است و در این پیشنویسی که برای قانون جدید بانکداری بدون ربا نگاشته شده است، نه تنها این موارد به چشم نمیخورد، حتی به آن تأکید شده است و این باعث تأسف است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین مواردی که در این پیشنویس حاکی از تشدید ربا در نظام بانکی است اظهار کرد: یکی از مهمترین مواردی که در بندهای مختلف این قانون وجود دارد، موضوع خلق پول است. از خلق پول در تمام تئوریهای علم اقتصاد به عنوان یک عامل مخرب نام برده شده است و بزرگترین اقتصاددانان و تئوریسینهای سرمایهداری همانند فریدمن که یک یهودی نوبلیست است و بسیاری از اقتصاددانان دیگر، نسبت به این این موضوع، موضع گرفتند و پیشنهاد میکنند نرخ ذخیره قانونی مناسب، 100 درصد است.
بیتوجهی پیشنویس قانون جدید بانکداری بدون ربا به علم اقتصاد
عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: این در حالی است که در این پیشنویس اصلا به این موضوع توجه نشده است و خلق پول به راحتی انجام میشود و هنگامیکه در سیستم بانکی دارای خلق پول باشیم معنایش این است که تورم، بیکاری و فساد خواهیم داشت.
بخشی ادامه داد: قانون قبلی هم ایراد دارد و یکی از ایراداتش این است که سیستم موجود برخلاف ادعاهایی که در این زمینه وجود دارد شدیدا ربوی است و قانون جدید هم چنین وضعیتی را خواهد داشت؛ به این دلیل که در قانون جدید به برخی از اصول علم اقتصاد توجه نمیکنند.
بانکداری ربوی علت اصلی تورم و بیکاری است
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما اساسا با اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا موافق هستید و مشکل کنونی ربوی بودن نظام بانکی ایران از کجا نشأت میگیرد؟ اظهار کرد: قطعا باید این اصلاحات انجام شود و بنده با اصلاحات موافقم و در مورد مشکل هم باید گفت که این مشکل از خود بانک است. نظام بانکداری موجود، ربوی است و علت اصلی تورم و بیکاری موجود در اقتصاد ایران از این وضعیت بانکداری ناشی میشود که باید اصلاح شود.
عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: اما وجود چنین وضعیتی دلیل نمیشود که با هر پیشنهاد اصلاحی موافقت کنیم و به انجام آن مبادرت ورزیم؛ چراکه ممکن است همان پیشنهاد اصلاحی، کار را بدتر کند؛ بنابراین در اینکه نظام موجود باید دگرگون شود شکی نیست اما مهم نحوه انجام این کار هم است.
احاله اصلاح قانون بانکداری بدون ربا به افراد بدون تخصص
وی ادامه داد: به نظرم این افراد که وظیفه اصلاح قانون بانکداری بدون ربا به آنها محول شده است، در اقتصاد تخصص لازم را ندارند و در این زمینه صاحبنظر نیستند. این افراد حداقل باید اطلاع داشته باشند که مکتب اقتصادی رقیب یعنی نظام اقتصادی سرمایهداری چه حرفی برای گفتن دارد؟
نویسنده کتاب «آسیبشناسی نظریه بهره و نظام بانکداری متعارف» در پایان تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم در اقتصاد اسلامی حرفی برای گفتن داشته باشیم ابتدا باید این را درک کنیم که رقیب ما چه میگوید که خدای نکرده بعدا به دام اسلامیزه کردن چیزهایی که قبلا گفته شده و تجربههایی شکست خورده هستند، نیفتیم.
منبع: ایکنا