مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اعلام اینکه کارتهای اعتباری ایران شبهه شرعی دارد، برنامه جدید بانک مرکزی برای کارمزد فروشگاهها را تشریح کرد.
ناصر حکیمی در نشست خبری چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت که در بانک مرکزی برگزار شده بود، اظهار داشت: نقشه راه بانک مرکزی الگویی است که سایر بانکها و موسسات اعتباری در چارچوب تحول در نظام بانکی برای خودشان تهیه کنند. این در چارچوب برنامه محور کردن سیستم بانکی است.
بانک ها نیاز مردم را تامین نمی کنند/ مردم از بانک راضی نیستند.
وی در خصوص کارتهای اعتباری نیز گفت: یکی از نگاههای مردم به سیستم بانکی این است که ما خدمت خاصی به آنها ارائه نمیدهیم و پولشان را میگیریم و همان پول را به تسهیلات و ... میدهیم. این دیدگاه منفی در جامعه ایجاد شده هرچند در دنیا هم بوده است.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه نیاز برای دریافت وام و ... در تمام مردم وجود دارد و سیستم بانکی به راحتی به این نیاز جواب نمیدهد، گفت: این باید آسیبشناسی میشد از همین رو بررسی کردیم که چرا بانکها سپردههای کلان میگیرند ولی تسهیلات خرد نمیدهند درحالی که در دنیا اینطور بانکها به مردم خدمت میدهند. ماحصل این بررسی ها و این موضوع در دنیا کارتهای اعتباری است.
وی ادامه داد: کارت اعتباری یکی از در دسترسترین خدماتی است که به راحتی و سریع میتوان در سیستم بانکی آن را پیاده سازی کرد. البته برای این موضوع بررسیهای کارشناسی در تمام ابعاد انجام شده است و در همین خصوص گزارشهایی در همایش ارائه خواهد شد.
در کارتهای اعتباری گیر اساسی نداریم.
حکیمی گفت: به این سمت حرکت میکنیم که مردم با توجه اموالی که دارند چطور میتوانند از تسهیلات خرد بهرهمند شوند؛ در کارتهای اعتباری گیر اساسی نداریم بحث سر سازو کار و اطلاع رسانی است.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی همچنین اظهار کرد: سال 86 هیات دولت مصوبهای را داد که کارتهای اعتباری باید به اندازه خاصی برسد ولی اجرایی نشد؛ بدون آنکه دانش این کسب و کار را ارتقاء دهیم تمام فعالیتها در سطح صوری متوقف میشود.
وی ادامه داد: قرار بود 80 میلیون کارت اعتباری دست مردم باشد اما الان 2 میلیون کارت اعتباری داریم و باید دید که چرا این طرح اجرا نشد؟
کارمزد از دستور شورای پول و اعتبار خارج نشد.
حکیمی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه سرانجام طرح دریافت کارمزد از کارتخوان ها در شورای پول و اعتبار چه شد؟ گفت: کارمزدها در دستور کار شورای پول و اعتبار است؛ منتهی شورای پول و اعتبار دستورات دیگری هم دارد که با توجه به اولویتها مطرح و رسیدگی میشود.
وی در ارتباط با اینکه آیا امسال این طرح به سرانجام میرسد یا خیر گفت: ان شاءالله امسال در شورا مطرح میشود هرچند من نمیتوانم زمان را بگویم، این را دبیرخانه شورای پول و اعتبار تعیین خواهد کرد. اما اینکه بگوییم از دستور شورا خارج شده است، درست نیست.
برنامه جدید بانک مرکزی برای کارمزدها/ نرخ کارمزد متغییر میشود.
حکیمی در ارتباط با پیشنهاد بانک مرکزی برای رقم نهایی کارمزد کارتخوانها تصریح کرد: رقم دقیقی نمیتوانم اعلام کنم چون رقم دقیقی وجود ندارد. کارمزد فیکس نیست و براساس مبلغ و تعداد تراکنشها تعیین خواهد شد. کارمزد در مقابل مبلغ رقم بسیار ناچیزی است.
وی تاکید کرد: بنابراین کارمزد دیگر برای تمام تراکنشها ثابت نخواهد بود و براساس نوع کسب و کار، نوع تراکنش، مبلغ تراکنش، تعداد تراکنش تعیین میشود. 10 تا 12 فاکتور مختلف برای تعیین مبلغ تراکنش مدنظر قرار میگیرد. اما در نهایت مبلغ کارمزد تراکنشها به میزانی ناچیز است که خریدار و فروشنده را با مشکلی مواجه نمیکند اما مجموعه این کارمزدها امکان ایجاد ساختارهای مناسب را در سیستم بانکی فراهم می کند.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در پاسخ به اینکه آیا شورا و بانک میخواهند در روزهای پایانی سال این طرح را اجرا کنند؟ گفت: زمانبندی اجرایی شدن آن با توجه ملاحظات و تصمیم شورا خواهد بود.
کارت های اعتباری قرص و شربت نیست/ کارتهای ما شرعی نیست.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در ارتباط با کارت های اعتباری نیز گفت: کارتهای اعتباری قرص و شربت نیست که به بانکها تجویز کنیم بلکه این را باید در دیدگاه بانک و مردم فرهنگسازی کنیم. بنابراین بحث تغییر ذهنیت آدمهاست که این موضوع در زمان کوتاه میسر نیست؛ ولی تمام تلاش و برنامه بانک مرکزی این است که تسهیلات خرد در قالب کارتهای اعتباری بعنوان نقشه راه بانک مرکزی و اهداف این بانک باشد. از امسال برنامه را برای توسعه این کارتها شروع خواهیم کرد.
حکیمی البته این را هم گفت که کارتهای اعتباری با شرعیات مختلف در کشورهای دیگر استفاده میشود بخاطر اینکه استاندارد است؛ اما مدلی که ما در ایران طراحی و استفاده کردیم شبهه داشت چراکه کارت اعتباری استاندارد نیست. از همین رو قرار است که در همایش مذکور مشکل شرعی این کارتها بررسی شود.
وی همچنین در خصوص چکاوک و مشکلات این طرح تصریح کرد: مقدار زیادی از مشکلاتی که در چکاوک بوجود آمد بخاطر فرایندهای داخلی بود؛ خیلی از مشکلات فرایندها در 13 استان حل شد، اما در تهران چون قطب اقتصادی کشور است مشکلات بیشتر شد و حالتهای استثنایی در تهران رخ داد.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: اصلاح فرایندها را در تهران انجام دادیم و روز جمعه به صورت اضطراری سامانه قبلی را بالا آوردیم تا چکهای که در راه مانده بود را درست کنیم. تا الان مشکل خاصی نداشتیم و واگذاریها و تعیین وضعیت ها به خوبی انجام میشود.
هک در نظام بانکی رخ نداده است/ کلاهبرداری داشتیم.
وی در بخش دیگری در ارتباط با نفوذ و هک در سیستم بانکی گفت: نفوذ و هک در سیستم بانکی اتفاق نیفتاده است ولی معضلات ما در کلاهبرداریهاست.
حکیمی گفت: در این کلاهبرداریهای رفتاری به طرف زنگ میزنند و می گویند کربلا یا مکه برنده شدهاند و در همین جا مردم خودشان با دست خودشان پولشان را خالی میکنند. هیچ جای دنیا پول مفت را از طریق یک تماس تلفنی به هدیه نمیدهند.