مدیر گروه اقتصاد دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه فعالیتهای آلودهکنندهای که در نظام اقتصادی کشورهای توسعه یافته مورد توجه در امر سیاستگذاری بوده از مصادیق اصل نظام بانکداری اسلامی است، گفت: بانکداری اسلامی، اجرایی کردن اصول اقتصادی با حداقل زیان جمعی است.
حامد قادرزاده، مدیر گروه اقتصاد دانشگاه کردستان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) از کردستان، به سیستم بانکداری اسلامی اشاره کرد و گفت: برای تعریف نظام بانکداری اسلامی همین کافی است که بدانیم اسلام یک اصل مسلم اقتصادی را از ابتدای امر برای راکد نماندن فعالیتها تحت عنوان تحریم ربا و توسعه معاملات به عنوان یک اصل انسانی معرفی کرده است. اگرچه امروز تحقق این اصل با مشکل مواجه است اما با مدیریت صحیح و آگاهسازی کافی، مناسب و بهنگام در همه سطوح امکانپذیر است.
گسترش ربا در جامعه فعالیتهای تولیدی را به شدت کاهش میدهد.
قادرزاده عنوان کرد: فرض کنید قسمت اعظم فعالیت اقتصادی دارنده سرمایه خرید و فروش پول باشد یعنی پول را به اشخاص بدهد و با تعیین زمان و درصد مشخص آن را بازپس گیرد اگر این فعالیت به فعالیت رایج جامعه تبدیل شود کلیه فعالیتهای تولید در جامعه به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و حرمت انسان به عنوان تلاشگر زیر سؤال میرود.
وی بیان کرد: لازم است یک مقایسه بین کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته صورت گیرد چرا نرخ بهره در کشورهای توسعه یافته پایین و حتی بارکود مواجه میشود آیا جز این است که در این کشورها به دلیل بهرهبرداری از همه فعالیتها و منابع، فرصتهای سرمایه گذاری کمتر شده است.
مدیر گروه اقتصاد دانشگاه کردستان عنوان کرد: در چنین نظامی اگر فعالیتهای ربوی صورت گیرد آیا فعالیتهای اساسی تولید در جامعه زیرسؤال نخواهد رفت و اصولاً چرا در این کشورها تلاش شد تا منابع مالی سمت و سوی تولیدی را دنبال کند پاسخ آن ساده است چون تأکید بر نرخ بهره بالا و ربوی کردن فعالیتها در نهایت رکود اقتصادی را رقم خواهد زد.
وی ادامه داد: این امر در اقتصاد اسلامی از ابتدا دیده شده و فعالیتهای اقتصادی بازار پول و سرمایه با معرفی عقود اسلامی بهعنوان راهحل اصلی جبران کاهش ارزش زمانی پول و همچنین حفظ جایگاه دارنده سرمایه در فعالیت اقتصادی به خوبی دیده شده است.
تقویت اثرات جانبی مثبت؛ با حلال کردن تعدادی از فعالیتهای اقتصادی
قادرزاده عنوان کرد: فعالیتهایی از قبیل جعاله، مساقات، مزارعه و غیره در نظام اقتصاد اسلامی راههای مناسبی برای تقسیم منافع فعالیت اقتصادی به اجزا تشکیلدهنده آن است.
وی با اشاره به دستورات اسلام در مورد قرضالحسنه، گفت: در دستورات اسلامی به امر قرضالحسنه بسیار توصیه شده و وعده جبران مضاعف از سوی قرآن به مجریان آن داده شده است این امر نشان میدهد که اسلام و نظام اقتصادی اسلامی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به افراد توجه کرده است.
مدیر گروه اقتصاد دانشگاه کردستان بیان کرد: اسلام با تحریم و حلال کردن برخی از فعالیتها زمینه گسترش اثرات جانبی منفی را گرفته و اثرات جانبی مثبت را تقویت میکند.
وی با اشاره به اینکه فعالیتهای آلودهکننده که امروزه در نظام اقتصادی کشورهای توسعه یاقته مرتب مورد توجه در امر سیاستگذاری بوده از مصادیق اصل نظام بانکدار اسلامی است، عنوان کرد: بانکداری اسلامی، اجرایی کردن اصول اقتصادی با حداقل زیان جمعی است.
وی با اشاره به اینکه اما اینکه تا چه حد نظام بانکداری اسلامی در کشور تحقق پیدا کرده است میتوان گفت اجرایی کردن هر نظام درستی به درستی مستلزم وجود و ایجاد زمینه است، یادآور شد: امید است این زمینه با تفهیم مفاهیم و اصول اقتصادی با نگاه بلندمدت نگرانه بهویژه در میان مسئولان تحقق پیدا کند.
جهاد یک حرکت آگاهانه و دگرخواهانه با تأکید بر اصلاح سریع امور معرفی شده است.
مدیر گروه اقتصاد دانشگاه کردستان در ادامه با اشاره به راههای تحقق شعار سال، گفت: اقتصاد، فرهنگ و مدیریت جهادی تحقق پیدا نخواهد کرد مگر اینکه نظام مالی و پولی کشور با نگاهی جامع و تقویت اثرات مثبت جانبی و کاهش اثرات منفی جانبی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: در نظام اسلامی جهاد بهعنوان یک حرکت جدی، آگاهانه و دگرخواهانه با تأکید بر نتایج آینده و اصلاح سریع امور معرفی شده است، لذا مدیریت جهادی هم زمانی تحقق پیدا میکند که این نگاه در جامعه حاکمیت داشته باشد. اگر نگاهی به دلایل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشیم، متوجه میشویم که نتیجه حرکت جهادی چیست.