این کمیته با درخواست ارائه شده جهت انتشار و معامله اسناد خزانه اسلامی برای توسعه اماکن تاریخی و تقویت صنعت گردشگری موافقت کرد.
یک عضو شورای فقهی بانک مرکزی از تاثیر و مشکل گشایی اوراق اسلامی برای بخش تولید و اقتصاد کشور خبر داد.
اوراق سلف موازی به دلیل جذابیتهای خاص میتواند به عنوان یک گزینه مناسب هم برای ناشران و هم برای سرمایهگذاران مورد توجه قرار گیرد و به ویژه در زمینه کالاهای استراتژیک همچون گندم و نفت انتشار یابد.
یکی از مهمترین مزایایی که اجرای عملیات بازار باز دارد این است که چون دولت در برخی از مواقع نمیتواند اوراق دین را به فروش برساند تا بدهی خود به بخش خصوصی را تسویه کند، میتواند از طریق نظام بانکی برای فروش این اوراق اقدام کند.
اسناد خزانه اسلامی با اوراق قرضه تفاوت ماهوی و جوهری دارد و قابل مقایسه نیستند، چراکه اوراق قرضه مصداق قرض با بهره است که ربوی و حرام است اما اسناد خزانه مصداق بیع است.
توسعه و تعمیق بازار اسناد خزانه، علاوه بر بسترسازی برای عملیات بازار و سیاستگذاری بانک مرکزی (سیاست پولی)، زمینه تامین مالی کمهزینهتر دولت (سیاست مالی) را نیز فراهم میکند.
قبلاً اوراق بهادار دولتی نداشتیم تا بانک مرکزی بخواهد با خرید و فروش این اوراق عملیات بازار باز را انجام دهد، اما با انتشار اسناد خزانه اسلامی زمینه برای انجام این عملیات مهیا شده است.
پیششرط استفاده بانک مرکزی از بازار اسناد خزانه اسلامی جهت عملیات بازار باز، فراهم شدن بسترهای قانونی و تعمیق این بازار است.
با توجه به اثرات مفید بهرهگیری از بازار بدهی، توصیه اکید بر آن است از این فرصت نه فقط در دوران ظهور کسری بودجه بلکه در تمام ایام به نحو اصولی و هوشمندانه استفاده شود.
توسعه بازار اسناد خزانه اسلامی و به ویژه متنوعسازی مدلهای عملیاتی این اوراق، میتواند تا حدودی به تقاضای سفتهبازی پاسخ دهد.
یکی از سرمایه گذاریهای کمریسک خرید اسناد خزانه اسلامی است و فرآیند خرید این اسناد تشابه زیادی با سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت دارد.
دولت میتواند جهت بازپرداخت و مدیریت بدهیهای خود به شبکه بانکی، از اسناد خزانه استفاده کند.
برای بررسی مشروعیت و جواز فقهی اسناد خزانه اسلامی، باید به چهار محور مهم اشاره کرد.
بدهی به پیمانکاران و بدهی به شبکه بانکی تقریباً بخش عمده ای از بدهی های دولت را تشکیل میدهد که میتواند با استفاده از اسناد خزانه اسلامی تسویه شود.
رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، مهمترین اقدامات این کمیته فقهی در بازار سرمایه ایران را تشریح کرد.
انتشار اسناد خزانه بر روی بدهیهای دولت به شبکه بانکی، یکی از شیوههای رایجی است که در سایر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهت تعمیق بازار بدهی و بازارپذیر کردن بدهیهای غیرجاری دولت مورد استفاده واقع میشود.
لازم است سیاستگذاران بازار بدهی کشور در عمل به این تفاوتها توجه داشته باشند تا ماهیت شرعی اوراق زیر سوال نرود.
تفاوت اسناد خزانه اسلامی با سایر اوراق بهادار چیست؟ چرا اسناد خزانه اسلامی را اسناد بدون ریسك میدانند؟
اسحاق جهانگیری، آییننامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور را که به تصویب هیئت وزیران رسیده برای اجرا ابلاغ کرد.
پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران از طریق اوراق بهادار، رونق اقتصادی را تضمین میکند.
طبق پیشبینیها، این اسناد بخش زیادی از چالش کمبود منابع در بانکها و بنگاهها را بدون اختلال در روند کاهش تورم مرتفع خواهد کرد.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی جنبههای حقوقی اسناد خزانه اسلامی و عملکرد آن در بودجههای سنواتی را بررسی کرد.
بازار ابزارهای نوین مالی، بهجای تقویت ابزارهای مبتنی بر سرمایه به سمت ابزارهای مبتنی بر بدهی حرکت میکند.
صکوکاجاره، اسناد تسویه و اسناد خزانه سه ضلع مثلث نجات اقتصاد ایران از خشکی اعتبار هستند.
آیا استفاده از این اسناد برای تامین مالی کوتاهمدت طرحهای عمرانی ممکن است؟
صکوک اجاره، استصناع و اسناد خزانه اسلامی اوراقی هستند که میتوانند در تامین کسری بودجه دولت به کار گرفته شوند.
کارشناسان و متخصصین در خصوص ابعاد مختلف اسناد خزانه اسلامی چه نظراتی دارند؟
سایهافکنی رکود اقتصادی بر کشور موجب شده است كه بسياري از بنگاهها برای محصولات خود مشتریان دست به نقد کمتری بیابند. عقد خريد دين ميتواند يك راهحل مناسب باشد.
با تشکیل اوراق اسناد خزانه اسلامی به طور خودکار نیاز به نهادهای رتبهبندی به طور پررنگ دیده شود.
۱۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی بابت تسویه بدهی پروژههای انجام شده دولت به پیمانکاران واگذار شده است.
اسناد خزانه اسلامی در مقابل بدهی واقعی سابق، یعنی آن بدهی که پیشتر بهدلیل خرید کالا و خدمات توسط دولت ایجاد شده است، منتشر میشوند.
سرمایهگذاران مخصوصا دارندگان سپرده بانکی با توجه به نبود ریسک در اسناد خزانه اسلامی و امکان دریافت سود بیشتر از سپرده، میتوانند از مزیت مناسب سودآوری آن بهرهمند شوند.
بانک ملی عاملیت واگذاری این اوراق را از طرف خزانهداری کل کشور به عنوان بخشی از بدهی دولت به پیمانکاران غیردولتی بر عهده خواهد داشت.
همچنین بنا بر موافقت نمایندگان مجلس، دولت در سال ۱۳۹۴ مجاز به انتشار صکوک اجاره و مشارکت نیز است.
هیأت وزیران با انتشار اسناد خزانه اسلامی به صورت الکترونیکی موافقت کرد.
تصویب مصوبهی دارای بار مالی مستلزم پیشبینی قبلی اعتبارات لازم در بودجه کل کشور یا بودجه سالانه دستگاه یا صندوق است.
موضوع این جلسه به عمليات بازار باز در چارچوب بانكداري بدون ربا (مطالعه موردي: اسناد خزانه اسلامي) اختصاص داشت.
از آنجاکه دولت با بانک مرکزی مالکیت مشترک دارند، برای بدهی دولت به بانک مرکزی، نمیتوان از این اوراق استفاده کرد.
علاقمندان میتوانند متن این مصوبه 14 مادهای را در این بخش ملاحظه نمایند.
بهبود کارایی اوراق مشارکت، انتشار اوراق استصناع، تصویب بازار داراییهای فکری و اسناد خزانه اسلامی مهمترین اقدامات کمیته در سال 92 بوده است.
خرید و فروش اوراق اسناد خزانه اسلامی توسط بانک مرکزی ممنوع شد.
دولت مجاز به واگذاری این اسناد تا سقف 3 هزار میلیارد تومان به طلبکاران غیردولتی گردید.
اوراق استصناع تا آخر سال 92 منتشر میشود؛ اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهم، آماده انتشار است.
با توجه به جذابیت اوراق مشارکت و با هماهنگی کمیته فقهی بانک مرکزی، راهکاری برای رفع شبهات آن پیدا میکنیم.
این اوراق با هدف بازپرداخت بدهیهای دولت به پیمانکاران بخش غیردولتی، منتشر خواهد شد.
همچنین دستورالعمل اوراق خزانه اسلامی توسط دولت ابلاغ شده و اولین سری آن قبل از پایان سال عملیاتی میشود.
بانک مرکزی میتواند به جای انتشار اوراق مشارکت، از اوراق خزانه اسلامی برای اعمال سیاست پولی و کنترل نقدینگی استفاده کند.
اوراق با نرخ مشخص، مشتري كمتري دارد بنابراين به اين جمعبندي رسيدهايم كه اوراق با نرخهاي انعطافپذير، منتشر شود/ ابزار جديدی به نام اوراق سلف موازي استاندارد، در بورس كالا راه اندازي ميشود.